SOCIAL MEDIA
De sociale media. Reuze belangrijk als jij klanten wilt! Jezelf presenteren via social media is niet meer weg te denken. Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen gebruikers mogelijk maken. Hier kun je met elkaar communiceren, discussiëren en foto’s en video’s delen. Zakelijk gezien wordt social media ingezet als marketingmiddel.
Social media is voor (trouw)fotografen natuurlijk supergeschikt om je beelden te delen en zo naamsbekendheid en volgers te krijgen. Het opbouwen van een online community vraagt een goede strategie. Maar als je elke dag een paar minuten besteed aan het opbouwen van je social media is de kans van slagen erg groot!
Zorg in ieder geval voor consistentie. Post met gelijke regelmaat berichten. Je kunt hier eventueel een planningstool gebruiken. Een voorbeeld van zo’n planningstool is Hootsuite. Je kunt het een maand gratis uitproberen. En tot 30 geplande posts is het programma sowieso gratis te gebruiken.
Om de inhoud van je berichten te plannen kun je het beste werken met een ‘content calendar’. In zo’n kalender kun je gaan plannen welke berichten (met welke inhoud) je wilt gaan maken. Met zo’n kalender zorg je ervoor dat je content gevarieerd is en je kunt er eventueel ook inspelen op belangrijke data (deze heten ‘inhakers’, je haakt met je bericht dus in op een actualiteit van die dag, bijv. Valentijnsdag, Kerst, Pasen etc). In de kalender heb je een overzicht van je geplande social media activiteiten, zodat je zeker weet dat je consistent bent en de inhoud van je berichten afwisselend genoeg is. Het zorgt er ook voor dat je alvast vooruit kunt werken, je hebt immers al bepaald welke onderwerpen je wilt gaan publiceren. Er zijn op internet veel gratis content calendars te vinden, typ het maar eens in op Google. Je kunt er uiteraard ook zelf één maken in bijvoorbeeld Excel.
Als fotograaf kun je opvallen door een bepaalde stijl in je beelden te hanteren. De kans is groot dat je volgers na een tijdje jouw foto’s direct gaan herkennen. En herkenbaarheid is o zo belangrijk op de social media. En plaats niet alleen foto’s uit jouw portfolio, maar laat jezelf ook regelmatig zien. Volgers zijn vaak benieuwd naar de persoon achter de foto’s en willen graag meer over je te weten komen. In het begin is het misschien wat onwennig, maar neem eens een leuke video op met weetjes over jou (en je fotografie) en vergeet niet jezelf ook eens op de foto te zetten (of vraag een collega uit het vak, je kunt elkaar bijvoorbeeld fotograferen).
De belangrijkste social media voor trouwfotografen heb ik hieronder op een rijtje gezet.
Instagram
Met stip op nummer 1 staat bij mij Instagram als het gaat om social media voor trouwfotografen. Alles draait op Instagram om beelden. Het spreekt voor zich dat je je foto’s het beste podium geeft op dit platform. Op Instagram heb je verschillende mogelijkheden:
– Berichten: als je een foto in een bericht plaatst dan komt dit terecht in de tijdlijn. Ik noem het ook wel in je ‘photogrid’. Als mensen je volgen komt jouw bericht voorbij als ze door hun tijdlijn scrollen. Als trouwfotograaf plaats je hier bijvoorbeeld je portfolio foto’s.
– Stories (verhalen): hier kun je een foto of video plaatsen die je nog verder kunt bewerken met bijvoorbeeld een leuk filter, (hash)tag of gif. Stories worden meer gebruikt voor bijvoorbeeld ‘behind the scenes’ opnames. Het hoeft er allemaal net wat minder shiny uit te zien. Je vrolijkt de foto of video op met wat coole gifjes of je plaatst er een tekst bij. Als trouwfotograaf kun je stories dus bijvoorbeeld gebruiken om te laten zien waar jij op dat moment mee bezig bent.
– Reels: een reel is een kort filmpje van maximaal 15 seconden waar je een muziekje bij plaatst. Een reel is vergelijkbaar met een filmpje op Tik Tok, het principe werkt hetzelfde. Met een reel kun je een leuk/grappig/ontroerend/creatief moment delen. Als trouwfotograaf kun je je met reels presenteren, door bijvoorbeeld het bruidspaar te filmen tijdens bruiloft en hier een korte compilatie van te maken (vraag wel toestemming!). Of je deelt een tip/methode. Het maken van een goede reel vraagt wel wat tijd een aandacht, zeker als je dit voor de eerste keer doet. Maar het voordeel is dat je Reel niet alleen voor je volgers te zien is. Reels werken met een (onbekend) algoritme, waardoor jouw video zomaar voor iedereen zichtbaar kan worden, dat betekent dus meer bekendheid! En daar is het allemaal om te doen op social media. Maak dus zeker gebruik van deze mogelijkheid.
– IGTV: dit is een soort Youtube maar dan van Instagram. Je kunt er langere video’s plaatsen. Heb je dus een video langer dan 15 seconden, plaats hem dan op IGTV.
Er zijn dus heel wat mogelijkheden om jezelf te presenteren op Instagram! Ik raad je aan om telkens een combinatie van alle mogelijkheden te maken, omdat elk berichttype elkaar versterkt en het een gunstige uitwerking heeft op het algoritme van Instagram. Ben je net nieuw op dit platform? Begin dan met het plaatsen van gewone berichten en kijk op een later moment wat Instagram je nog meer te bieden heeft.
Facebook
Good old facebook, nog steeds een heel populair social media platform. Wie kent het niet? Dagelijks scrollen nog steeds miljoenen mensen door de tijdlijn heen en daarom is Facebook nog steeds een heel goed middel om je fotografie te laten zien. Als je Facebook zakelijk wilt gebruiken moet je eerst een account aanmaken. Vervolgens kun je voor je bedrijf een pagina (Page) aanmaken. Zorg ervoor dat je alle gegevens op je Page invult, want hoe meer je invult, hoe beter de klant je gaat vinden. Vermeld dus je contactgegevens, website etc. Maak ook een mooie Facebook cover/banner die past bij jouw trouwfotografie. Het loont ook de moeite om eens een Facebook advertentie te plaatsen om zo een groter bereik te creëren. Ook met een klein budget kun je adverteren.
Tegenwoordig kun je op Facebook ook Stories (verhalen) plaatsen. Je kunt gemakkelijk dezelfde Story van Instagram op je Facebook plaatsen, hiervoor moet je je account op Instagram koppelen aan Facebook. Je hoeft dan maar één keer een Story aan te maken die je vervolgens op zowel Instagram als Facebook kunt plaatsen. Scheelt weer tijd!
Tik Tok
Op TikTok plaats je video’s van 15 tot 300 seconden die je zelf hebt bewerkt met verschillende effecten. Je kunt vanuit Tik Tok je video’s ook weer delen op andere social media zoals Facebook en Instagram. Deze app is vooral populair onder jongeren. Het is even de vraag of je je als trouwfotograaf ook op Tik Tok wilt begeven. Vind je daar je doelgroep? Zelf heb ik geen account op dit platform en daarom is het lastig om er een mening over te geven. Werk jij als trouwfotograaf wel met Tik Tok? Laat je ervaring achter in een reactie op dit blog, ik ben benieuwd!
Pinterest
Pinterest kan een heel interessant platform zijn voor trouwfotografen. Je kunt er zogenaamde ‘pins’ plaatsen (foto’s). Mijn ervaring is dat aanstaande bruidsparen vaak inspiratie op gaan doen voor de trouwreportage op Pinterest en komen dan vaak met voorbeelden van Pinterest. Dan is het leuk als je er zelf ook tussen staat. Je kunt zelfs een ‘bord’ aanmaken met jouw ‘pins’ en deze met iemand anders delen. Zo kunnen bruidsparen bijvoorbeeld hun moodboard met de trouwfotograaf delen. Wel stel ik meestal het verwachtingsmanagement van het bruidspaar bij als ze een moodboard hebben samengesteld op Pinterest. Je ziet daar namelijk vaak de meest perfecte plaatjes die vaak ook nog tijdens een styled shoot (dus niet live tijdens een bruiloft) gemaakt zijn. Je kunt simpelweg geen hele fotoreportage opleveren die compleet die aan het perfecte plaatje voldoet (alleen al qua tijd is dit vaak niet te realiseren). Wel kun je er een aantal favoriete foto’s uithalen en daar je inspiratie op baseren tijdens de bruiloft. Een moodboard is heel geschikt om de voorkeur van stijl van het bruidspaar te ontdekken. Het liefst bespreek je dit tijdens het kennismakingsgesprek, omdat je als trouwfotograaf een eigen stijl hebt. Het is dan kijken of het moodboard en jouw stijl van fotograferen met elkaar matchen.
YouTube
Hou je van vloggen of ben je creatief met videobewerking (naast je fotografie)? Dan is het ook leuk om een account aan te maken op Youtube. Dagelijks bekijken miljoenen mensen video’s op Youtube en is daarmee één van de grootste platforms ter wereld. Je kunt er bijvoorbeeld fotografietips delen. Als je niet bekend bent met video editing is het in het begin wel wat lastiger je Youtube kanaal op poten te krijgen, maar oefening baart kunst en mijn tip is om simpel te beginnen. Vergeet ook niet in de omschrijving van de video (als je deze upload) de juiste tags te gebruiken en je video een duidelijke en uitnodigende titel en thumbnail (de afbeelding die in de zoekresultaten verschijnt) te geven.
Clubhouse
Nieuw en helemaal hot & happening is Clubhouse. Clubhouse is een audioplatform, waarbij je kunt deelnemen in zogenaamde ‘rooms’. Allerlei uiteenlopende onderwerpen kun je vinden op dit platform, dus ook over fotografie. Misschien een beetje onwennig als fotograaf om ineens te gaan praten/discussiëren zonder je werk te kunnen laten zien, maar zeker de moeite waard om uit te proberen! Als je er vroeg bij bent is de kans groot dat jij met goede gesprekken een grote fanbase opbouwt!