HET MARKETINGPLAN
Marketing: duizenden boeken zijn erover geschreven en het internet staat er vol mee. Soms kan het je overweldigen als je op zoek gaat naar informatie. In dit blog ga ik jou op een makkelijke en eenvoudige manier kennis laten maken met de wereld van marketing. Want jij wilt toch klanten? Hoe je dat doet, dat lees je in deze blog! En ik weet zeker dat je na het lezen zin hebt om met je eigen marketing strategie aan de slag te gaan. Nadenken over jouw marketingstrategie wordt juist leuk! En om het je helemaal makkelijk te maken heb ik weer een mooie template voor je beschikbaar om zelf snel en eenvoudig jouw marketingplan op papier te zetten en er direct mee aan de slag te gaan.
Een marketingplan (en strategie) is onderdeel van je businessplan. In het marketingplan ga jij een strategie bepalen die er voor gaat zorgen dat jij in no time klanten aantrekt.
Wie ben je en wat is jouw product of dienst?
Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar probeer eens hardop in 10 seconden jouw bedrijf en product of dienst te pitchen. Je zult merken dat dit, zeker in het begin, nog best wel heel lastig kan zijn. Als jij klanten wilt, zal je allereerst de klant kennis moeten laten maken met jou en je producten/diensten. Schrijf eerst op een leeg A4 wat steekwoorden, dingen die bij je opkomen als jij denkt aan jouw bedrijf en jouw producten/diensten. Probeer van die woorden een kort en bondig verhaaltje te maken en oefen dit om te kunnen pitchen naar je potentiële klanten. Het hoeft geen gelikte of gladde verkooptekst te zijn, zaak is dat die klant het idee heeft dat jij weet waar jij het over hebt. En dat je gaat stralen als je het over jouw business hebt. En wat zijn jouw ‘unique selling points’? Wat maakt jou bijzonder of uniek? Hiermee zorg je ervoor dat de klant weet waar hij/zij voor kiest en wat jou uniek maakt ten opzichte van andere fotografen.
Jouw ideale klant
Misschien denk je als je net begint met trouwfotografie niet direct aan je ideale klant (ideale bruidspaar). Je bent allang blij als je überhaupt je eerste klant kunt verwelkomen. Toch is het wel verstandig hierover na te denken en uit te schrijven in je marketingplan. In marketing termen heet je ideale klant ook wel je ‘customer avatar’. Door je te gaan focussen op je ideale klant zul je merken dat je juíst deze klanten ook gaat aantrekken. Eigenlijk kun je ook geen goede marketingstrategie opzetten zonder eerst te weten wie jouw ideale klant is. Je kunt je customer avatar zo uitgebreid beschrijven als je zelf wilt. Elementen die je onder andere kunt gebruiken zijn:
– leeftijdscategorie
– opleidingsniveau
– regio
– inkomen
– levensstijl (hobby’s etc)
Geef jouw customer avatar ook een naam, of in geval van een bruidspaar namen, dat helpt je nog beter in te leven in jouw ideale klant. Mijn ideale klanten heten Daan en Eva.
Je zult merken dat als jij je customer avatar gecreëerd hebt, je ook veel makkelijker je marketingplan en strategie op papier kunt zetten, want je gaat uit van je ideale klant.
Betekent dit dat je geen andere klanten gaat accepteren? Nee uiteraard niet. Maar het helpt je focussen om op een juiste wijze je marketingtools in te zetten.
Customer journey
Om je strategie verder vorm te geven ga je (uitgaande van je customer avatar) de ‘customer journey (klant-reis)’ uitschrijven. Met de customer journey breng je het gehele aankoopproces van een mogelijke klant in kaart. Hierdoor kun je gemakkelijk de behoefte van de potentiële klant achterhalen. Het geeft jou inzicht in de stappen die je moet nemen om klanten aan te trekken, te converteren en een relatie met ze op te bouwen.
De customer journey bestaat uit een aantal fases die hieronder beschreven staan. Noteer bij elke fase welke kansen jij als trouwfotograaf ziet en hoe mogelijke klantroutes eruit zien (gebruik mijn template om dit proces eenvoudig uit te werken).
1) Bewustwordingsfase: in de bewustwordingsfase bevinden zich mensen die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd zijn om een product of dienst bij jou af te nemen. Dit is een hele belangrijke groep voor jouw bedrijf! In deze fase is het belangrijk om merkbekendheid te krijgen zonder dat je verwacht dat ze direct iets bij je gaan kopen of een dienst afnemen.
2) Overwegingsfase: de doelgroep in de overwegingsfase onderscheidt zich van de doelgroep uit de bewustwordingsfase doordat er in deze fase een commerciële intentie is. Een fase waarin merkbekendheid en verkoop samenkomen, want deze mensen overwegen om op termijn een product of dienst aan te schaffen. Ze gaan actief op zoek naar een product/dienst die aan hun wensen lijken te voldoen en er wordt in deze fase volop vergeleken met andere (trouw)fotografen.
3) Conversiefase: in deze fase heeft de consument een duidelijke commerciële intentie. In deze fase bevinden zich de consumenten die op dit moment een product of dienst willen aanschaffen. Ze gaan daadwerkelijk over tot aanschaf van het product of de dienst. Oftewel, het bruidspaar wil dat jij hun trouwreportage gaat verzorgen!
4) Belevingsfase: je klant heeft het product of dienst gekocht: ze hebben bij jou hun trouwreportage geboekt. Nu is het van belang dat je ervoor zorgt dat je voor de klant klaar staat en de nodige service biedt. Als trouwfotograaf is het belangrijk dat je je klanten door het hele proces ‘loodst’. Voor hen is het nieuw, de meeste bruidsparen trouwen toch voor de eerste keer en vinden dit spannend. Als trouwfotograaf is het handig om je workflow proces goed op orde te hebben, zo creëer je vertrouwen naar het bruidspaar. Over dit workflow proces schrijf ik meer in een apart blog.
5) Loyaliteitsfase: hier beslist jouw bruidspaar in hoeverre ze tevreden zijn over jouw trouwfotografie en of ze je zullen aanbevelen aan anderen. Het is belangrijk om de klant ambassadeur van jouw trouwfotografie te maken.
Zichtbaarheid
Hoe wil jij zichtbaar zijn? Online of offline? Of beide? Er zijn tal van manieren om jezelf zichtbaar te maken:
– website (met landingspagina)
– flyers
– social media (Facebook, Instagram, Pinterest)
– Youtube
– beurzen en evenementen
– nieuwsbrieven
– advertenties
Als je online zichtbaar wilt zijn is het belangrijk je SEO op orde te hebben. SEO staat voor: Search Engine Optimisation. Optimalisatie is bedoeld om jouw online vindbaarheid te vergroten. Nu kan ik je vertellen dat het goed beheersen van SEO eigenlijk een vak apart is en je hiervoor vaak beter een expert voor kunt inhuren. Zo’n expert helpt jou bijvoorbeeld zo hoog mogelijk in de google ranking te laten verschijnen en jouw website optimaal te laten werken. Mocht je, net zoals ik, toch zelf aan de slag willen met SEO, dan kan ik je de website van de Internet Marketing Unie (IMU) zeker aanraden! Je vindt hier naast uitleg over SEO nog véél meer tips om met jouw marketingplan aan de slag te gaan. Ze hebben een gratis e-book waarmee je direct aan de slag kan met jouw SEO.
Zoals ik eerder in dit artikel vertelde heb ik zelf bij het opstellen van mijn marketingplan heel veel gehad aan de site van de Internet Marketing Unie (IMU). Je vind hier een aantal gratis (!) e-books die je meteen op weg helpen jouw marketingstrategie in te zetten, zodat je snel klanten hebt. En dat is waar je het natuurlijk allemaal voor doet: superveel bruiloften fotograferen :-).
* Gratis e-book SEO (online vindbaarheid)
* Gratis e-book conversie optimalisatie (hoe krijg ik klanten)
* (niet gratis) Boek: de online marketing tornado (dit boek heb ik gebruikt toen ik nog nul van marketing wist en snel klanten wilde)
Om je op weg te helpen je eigen marketingplan te schrijven, heb ik mijn eigen marketingplan (en strategie) omgezet in een handige template. Zelf heb voor het maken van mijn marketingplan uren het internet afgespeurd naar informatie, in mijn template deel ik met jou al mijn waardevolle informatie (inclusief links en extra info), specifiek gericht voor trouwfotografen. Zo kun je zelf snel aan de slag met jouw strategie en hoop ik je zo snel mogelijk te helpen klanten aan te trekken.
Voor mijn templates vraag ik een kleine vergoeding, daarvan kan ik mijn website onderhouden.