LOGO EN HUISSTIJL

Met een huisstijl presenteer je je naar de ‘buitenwereld’. Je huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Als trouwfotograaf is het absoluut noodzakelijk om een huisstijl te hebben. Je kunt nog zulke geweldige foto’s maken, als je er in je visuele uitingen verder een rommeltje van maakt zal je geen klanten aantrekken.

Met je huisstijl straal je je identiteit en imago uit. Het is daarbij erg belangrijk dat je daarin consistent bent. Als jouw (potentiële) klanten vaker jouw huisstijl voorbij zien komen zullen ze het gaan herkennen.

Als je een huisstijl gaat ontwikkelen moet je denken aan:
– logo
– kleurgebruik
– lettertype
– vormen
– beeldgebruik

Logo
De meeste fotografen zijn creatief genoeg om zelf een logo te bedenken. Toch kan het ook verstandig zijn om het creëren van een logo uit te besteden. Uiteraard kun je er ook een combi van maken. Je kunt bijvoorbeeld van tevoren een moodboard maken waarin je elementen verwerkt die jou aanspreken. Zo krijgt degene die jouw logo gaat ontwerpen alvast een idee wat jou aan spreekt. De ontwerper kan ermee aan de slag en aanvullingen geven op jouw moodboard om zo tot een goed ontwerp te komen. Het daadwerkelijk ontwerpen van een logo is namelijk niet altijd even eenvoudig. Je hebt in ieder geval een softwareprogramma nodig die het aankan om tot in detail grafische vormen te maken (denk bijvoorbeeld aan Adobe Illustrator of Adobe Photoshop). Nu kunnen de meeste trouwfotografen goed overweg met Photoshop, dus het is uiteraard altijd mogelijk zelf je logo te ontwerpen. Bij het ontwerp van je logo komen veel zaken kijken die vallen onder je huisstijl, zoals kleurgebruik, lettertype en vormen. Hierover lees je hieronder meer.

Kleurgebruik
Nadenken over kleurgebruik voor jouw huisstijl is heel belangrijk. Zelf heb ik een ‘kleurenpallet’ gemaakt voor de huisstijl van deze website. Ik ben erg fan van Pinterest en ben daar eerst gaan snuffelen naar mooie kleuren combinaties die mij aanspreken (zoek in Pinterest op: color palet). Vervolgens heb ik in Photoshop mijn eigen samengestelde kleurenpallet gemaakt. En ik heb er direct de kleurnummers bijgezet, zodat ik altijd de juiste kleurnummers gebruik, ongeacht welk programma ik gebruik. Hoe je kleurennummers op zoekt leg ik uit in deze video. Maak bij het kleurenpallet gebruik van complementaire kleuren. Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Samen wordt het mengsel van twee complementaire kleuren neutraal (wit of zwart, afhankelijk van de manier van mengen.) Complementaire kleuren, het woord zegt het al, versterken elkaar, dus maak daar gebruik van voor jouw kleurenpallet.

 

 

 

 

 

Foto: Kleurencircel van Itten

Mijn kleurenpallet voor deze website ziet er als volgt uit:

Lettertypen
Maak voor je huisstijl gebruik van een bepaald lettertype (of kies er meerdere), maar gebruik deze wel consistent in al je uitingen. Ok, soms gaat het gewoonweg niet, bijvoorbeeld op Facebook of Instagram heb je geen keuze in lettertype voor je posts, maar je kunt je lettertype wel consequent doorvoeren op bijvoorbeeld:
– website
– flyers / folders etc.
– logo
– briefpapier / facturen etc.
In veel grafische bewerkingsprogramma’s (zoals bijvoorbeeld Photoshop, Illustrator, Canva) kun je kiezen uit vele lettertypen. Is dat nog niet genoeg? Dan raad ik je aan eens te kijken op www.dafont.com. Dit is een platform waar je gratis lettertypen kunt downloaden en kunt gebruiken in je lettertype-catalogus op je computer (en dus ook in Photoshop!). Hoe je een lettertype importeert in Photoshop (Mac) leg ik uit in deze video. Wil je het helemaal custom maken, dan kun je een grafisch ontwerper vragen een uniek lettertype voor jou te ontwikkelen.

Vormen
Denk voor je huisstijl ook na welke vormen je wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld ronde, zachte vormen gebruiken? Of juist hoekige, rechte vormen? Vormen bepalen een belangrijk deel van je uitstraling. Je kunt vormen uit je logo bijvoorbeeld terug laten komen in andere delen van je huisstijl. Als jouw logo bijvoorbeeld een circel-vorm heeft, dan kun je zo’n circel ook weer op je briefpapier terug laten komen. Als je de vormen telkens terug laat komen in je huisstijl geeft dat een (soms onbewust) verbindend gevoel, wat jouw uitstraling weer versterkt.

Beeldgebruik
Een nogal voor de hand liggend onderwerp voor trouwfotografen :-). Jouw beelden zijn immers jouw handelsmerk! Toch is het (naast je portfolio) belangrijk om na te denken over beeldgebruik in je huisstijl. Beeldgebruik kunnen namelijk naast foto’s ook illustraties zijn. Zie het (in eerste instantie) even los van je fotografie. Denk hierbij ook weer aan kleurgebruik, of bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde kleurfilters en sfeer in foto’s. Nu zul je als trouwfotograaf vooral je eigen beeldmateriaal in gaan zetten in je huisstijl en ben jij de expert als het hierom gaat. In andere blogs ga ik daarom uiteraard nog veel uitgebreider in op dit onderwerp! 

Genoeg stof tot nadenken dus als het op de huisstijl aankomt. Zelf ervaar ik het ontwikkelen van een huisstijl als een leuk en creatief proces. Hoe denk jij hierover? Laat het weten in een reactie hieronder.

MEER
LEZEN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *