DE BELASTINGDIENST

Belastingen, leuker kan ik het niet maken, maar hopelijk wel makkelijker door mijn uitleg in dit blog ;-).

Hoe groot of hoe klein je eigen onderneming is, je krijgt altijd te maken met de belastingdienst.  Over belastingen valt heel veel te vertellen en vooral heeeeeel veel te lezen, maar juist daardoor schieten startende ondernemers vaak al bij aanvang in de kramp. In deze blog wil ik je wat basisprincipes over belastingen uitleggen, zo simpel en zo kort mogelijk. Maar genoeg informatie om er zelf verder mee aan de slag te kunnen. En geloof mij; eigenlijk valt het allemaal best mee. En mocht dit toch niet jouw cup of tea zijn en gewoon lekker wilt fotograferen: gelukkig bestaan er plenty accountants die het boeltje graag voor jou regelen.

Voor iedereen die er toch graag ook zelf wat meer over wil weten, here we go!

Zonder dat je het waarschijnlijk zelf merkt, betaal je dagelijks belasting. Op spullen die je koopt of op diensten die je afneemt betaal je bijvoorbeeld BTW, gaat allemaal automatisch. En werk je in loondienst? Dan houdt jouw werkgever belastingen in op jouw salaris. Als zelfstandig ondernemer betaal je ook (inkomsten)belasting en BTW, alleen gaat dit niet geheel automatisch, je zal dit zelf bij de belastingdienst moeten aangeven. Dat doe je in je belastingaangifte. De belastingaangifte doe je pas als het jaar is afgelopen (uiterlijk 1 mei van het volgende kalenderjaar). Dat is heel fijn, want het geeft jou de mogelijkheid om gedurende het hele jaar orde op zaken te stellen in je administratie én bepaalde keuzes te maken (hier kom ik later op terug).

Alvast een gouden tip! Koop voor elk nieuw kalenderjaar een agenda. Neem elke dag even een momentje om te noteren hoeveel tijd je met je eigen onderneming bezig bent geweest en of je eventueel kilometers hebt gemaakt. Geloof mij, als je dit niet op dagelijkse basis bij houdt wordt je administratie al heel snel heel lastig. Zelf dacht ik in het begin de boel wel te onthouden, ….not! Mijn geheugen was minder goed dan ik van tevoren had ingeschat ;-). En hoewel ik een echte digi-girl ben,  koop ik zelf toch altijd een papieren agenda. Die leg ik op een goed zichtbare plek in huis, zodat ik er wel elke dag even aan móet denken om in te vullen.

Als beginnend fotograaf ben je meestal niet gelijk fulltime ondernemer. Veel fotografen hebben naast hun eigen onderneming ook nog een baan in loondienst. Om te bepalen op welke manier je je belastingaangifte moet invullen zijn een aantal criteria belangrijk:

Urencriterium
Hoeveel uur besteed je aan je onderneming ten opzichte van je uren in loondienst? Het zogenaamde urencriterium is één van de belangrijkste criteria waar de belastingdienst naar kijkt om te bepalen hoeveel belasting je moet betalen. Je voldoet (meestal) aan het urencriterium als je minimaal 1225 uren per jaar aan je onderneming besteed. Dit komt neer op zo’n 24 uur per week (zonder vakanties). Let op: ook als je halverwege het jaar je onderneming start moet je voldoen aan die 1225 uur! Het moment van starten van je onderneming kan dus gevolgen hebben voor je belastingen en aftrekposten. Daarnaast is het belangrijk dat je meer uren in je eigen onderneming werkt dan het aantal uren in loondienst (gelukkig hoef je aan dit criterium de eerste 5 jaar van je ondernemerschap niet te voldoen).

Overige criteria
Naast het (belangrijke) urencriterium kijkt de belastingdienst ook nog naar andere zaken om te bepalen hoeveel belasting je moet betalen. De belastingdienst gaat onder andere kijken hoeveel omzet jij maakt. Staat dit in verhouding tot het aantal gemaakte uren? En hoeveel klanten heb je? Hoe zelfstandig is jouw onderneming? Maak jij bijvoorbeeld zelf alle beslissingen, of zijn er nog meer mensen bij jouw onderneming betrokken? En op welke manier presenteer je jouw bedrijf? Heb je bijvoorbeeld een professionele website en/of andere manieren van reclame maken? Over al deze zaken zijn op internet geen concrete criteria te vinden, de belastingdienst kijkt naar jouw onderneming in zijn geheel. Zelf heb ik de ervaring dat je altijd in gesprek kunt gaan met jouw contactpersoon bij de belastingdienst (vaak krijg je na inschrijving bij de Kamer van Koophandel vanzelf van de belastingdienst bericht over jouw contactpersoon) om samen een inschatting te maken of jij (al) aan de criteria voldoet en aan welke punten je eventueel nog moet werken.

Voldoe jij aan bovenstaande criteria? Dan ziet de belastingdienst jou als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat betekent dat je naast je ‘gewone’ belastingaangifte (bijv. over je werk in loondienst, je eigen woning, en persoonlijke aftrekposten) ook nog een aparte aangifte voor je onderneming doet. Dat brengt extra werk met zich mee. Daartegenover staat wél (en dat is is echt een heel belangrijk voordeel) dat er bepaalde aftrekposten mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld de startersaftrek, de zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling. Deze aftrekposten zorgen ervoor dat jij minder belasting over je winst hoeft te betalen!

Voldoe jij (nog) niet aan de criteria om door de belastingdienst te worden gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan kun je in je ‘gewone’ belastingaangifte je inkomsten aangeven als ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’. In je aangifte geef je dan aan hoeveel omzet en hoeveel kosten je hebt gemaakt. Over het bedrag wat overblijft (dat is de winst) betaal je inkomstenbelasting. Afhankelijk van je totale inkomsten (loon uit loondienst + winst onderneming + eventueel inkomsten uit bijv. je eigen huis, dat heet eigenwoningforfait) betaal je dan een percentage aan belasting. Dit kan dus voor iedereen anders zijn, afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.

Het is dus wel aan te raden van tevoren na te denken over hoe jij je eigen onderneming ziet. Wil je hiermee fulltime aan de slag? Of wil je rustig aan beginnen naast je baan in loondienst? Zoals je hierboven leest kunnen je keuzes behoorlijke financiële consequenties hebben. Het is verstandig de voor- en tegens eerst op een rijtje te zetten en eventueel met een financieel adviseur te bespreken. Een financieel adviseur zal naar het totaalplaatje kijken, want de keuze om voor jezelf te beginnen kan ook weer op andere zaken in je leven (financiële) consequenties hebben.

Om gedurende het jaar toch enige houvast te hebben, hanteer ik zelf altijd de regel dat ik  ongeveer 43% van mijn inkomsten uit mijn eigen onderneming moet reserveren voor belastingen. Voor mij is dat de som van 37,1% (2021) inkomstenbelasting schijf 1 plus 5,45% (2021) inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Let op: dit percentage houdt geen rekening met de BTW* en eventuele aftrekposten (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB vrijstelling). Als je als vuistregel aan houdt zo’n 50% te reserveren voor belastingen zit je altijd safe. Het geeft ook een goed beeld als je wilt berekenen hoeveel je netto wilt overhouden aan je fotografie.

In deze blog heb ik je de basisprincipes van belastingen als ondernemer uitgelegd. Vind jij dit nou waanzinnig interessante informatie en wil je er graag meer over weten? Kijk dan eens op deze pagina van de belastingdienst. Hier kun je alle actuele regelgeving vinden als je een eigen onderneming hebt. 

Kijk voor de meest actuele regelgeving en bedragen altijd op de site van de belastingdienst!

* In dit blog heb ik er bewust voor gekozen de BTW buiten beschouwing te laten. Ik behandel dit onderwerp in een apart blog. De BTW aangifte regel je namelijk apart (naast je aangifte inkomstenbelasting).

 

MEER
LEZEN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *